Temat för veckans fototriss är färgkontraster. Kunde först inte minnas en enda bild som matchar. Började bläddra på måfå i bildarkivet. Antalet bilder som jag markerade som möjliga för att ha med i en triss på tema kontrast blev ett gäng. På kladdblocket framför mig hamnade fler och fler ord som skulle fungera som rubrik och därmed röd tröd. Efter att ha klurat lite vad man skulle kunna skriva kring bilderna så hade jag snart flera fungerande uppslag och väljer därför denna vecka att lämna tre bidrag till fototriss. Det här bidraget heter Svarta.

Svarta är kort för Svarta Lördagen. En spritrunda för dem som varit med och arrangerat studentfester. En fest för dem som brukar fixa festen helt enkelt.

Inför svartan brukar de olika föreningarna träffas på olika ställen runt campus och umgås. Jag var med och arrangerade studentorkesterfestivalen 2005. Vi SOF-gamlingar träffas där SOF-baracken brukade stå och inleder dagen med vad som i inbjudan brukar kallas frukost. Kanske syftar man på champagnefrukost eller  så tyckte man att sill & nubbe bara lät fel så tidigt på morgonen. Det blir en lång dag så det gäller att känna efter hur kroppen mår dricka lagom. (Första året jag gick så gick jag hem efter 6 timmar. Följande år har jag varit igång över 18 timmar.)

Tänk på att det alltid måste finnas ett alkoholfritt alternativ

Tänk på att det alltid måste finnas ett alkoholfritt alternativ

En SOF:are som inte skulle gå rundan var med vid frukosten och hade sin unge med sig.

(För att få till triss med bild från varje år jag gått hade det passat bra med en bild från 2006 och en länk till bilderna från det året. Men som antyds ovan så var jag orutinerad första gången jag gick Svartan.)

Fulöl

Fulöl

Vid frukosten 2007 fick vi varsin present! Min present var ett beach kit som utvöer plastspade, plastkratta och en form att gjuta sandfigurer med även inkluderade objektet på bilden. Inspirerade av Robert Gustavsson så använde vi kvarnen till att filtrera den fulöl som serverades längs marschvägen.

Färdkost

Färdkost

Även andra hade klurat till och kom förberedda. Även 2008 blev en långkörare. När jag framåt tretiden på natten skulle hem så hamnade jag i telefonkö i över 45(!) minuter och hann gå hela vägen hem innan jag fick prata med någon. När jag kom hem tog jag fram avbitartång och avlägsnade gipset, tog en dusch och käkade en nattmacka innan jag la på. Fortfarande utan att ha beställt taxi och morgonen efter jag tog bort det taxibolagets nummer ur telefonboken.

Uppdatering. Verkade inte som att Picasaweb tyckte om att man importerade bilder därifrån trots backlänk. Har nu bytt ut bilderna i posten genom att spara ner bilden till datorn och laddat upp den till WordPress. Omständigt. Tycker bättre om Flickr i det avseendet.

Andras poster om fototriss.

De tre trissarna på tema färgkontraster: Svarta, Rött och Blå.