Temat för veckans fototriss är färgkontraster. Kunde först inte minnas en enda bild som matchar. Började bläddra på måfå i bildarkivet. Antalet bilder som jag markerade som möjliga för att ha med i en triss på tema kontrast blev ett gäng. På kladdblocket framför mig hamnade fler och fler ord som skulle fungera som rubrik och därmed röd tröd. Efter att ha klurat lite vad man skulle kunna skriva kring bilderna så hade jag snart flera fungerande uppslag och väljer därför denna vecka att lämna tre bidrag till fototriss. Det här bidraget heter Rött.

I min fototriss Svarta valde jag inte bilder som relaterar till sorgens färg, svart, utan bilder från studentfesten Svarta Lördagen. Den gängse associationen till Rött är att det är kärlekens färg och den för tankarna till festligheter, i synnerhet julen. I kontrast till det är den röda tråden i fototriss Rött tre bilder om sorg, motgångar och med anknytning till vad jag vagt bara refererar till som min svarta period. Den utspelade sig sensommaren/hösten 2007.

Vila i frid

Vila i frid

Uttrycket säger att en olycka kommer sällan ensam. Min svarta perioden bestod huvudsakligen i tre på varandra tätt följande tråkiga händelser. Den mest väntade var att mormor gick ur tiden. När cancern upptäcktes drygt ett år tidigare hade hon fått prognosen 6 månader till ett år kvar att leva. Mormor var den första – och än så länge enda – närstående som jag förlorat under mitt vuxna liv. Jag var för liten för att minnas när morfar gick bort. Någon av alla de nya besökare som dykt upp sedan jag började skriva har kanske undrat över namnet på bloggen. Förklaringen finns under en post med rubriken Illjälu.

Inomhuskatt utomhus

Inomhuskatt utomhus

Alla förhållanden har sina toppar och dalar. Min fd sambo och jag hade bott ihop knappt sex år och precis tagit oss ur en svacka när vi hade ytterligare ett allvarligt snack. Ingen av oss hade räknat med det när vi började prata men innan diskussionen var över så var vårt förhållande det. Det var tungt att bryta med den person man hade gått och trott var den rätta. Så här i efterhand var det nog bäst så och 2008 blev det bästa år jag varit med om!

Ovanstående bild visar mitt ex som är ute och går med en av syrrans inomhuskatter (då bilden togs hade hon iofs bara en) i koppel. Hon ville inte ta de risker det innebär att ha en katt ute i Uppsala och därför fick katten redan från början vänja sig att utomhus har man koppel på sig. Jag tycker bilden är fantastisk men har undvikit att titta på den sedan vi bröt. Tills en kompis på besök bläddrade i mitt bildarkiv, glatt kommenterade den och jag insåg att den där förträngda bilden upphört att vara känslig. Undrar hur länge sedan…

Hummer

Hummer

Lika bra att börja med att tala om att den sista bilden inte följer temat sorg. Detta för att den tredje händelsen är känslig än idag. Att prata om det har varit det främsta hjälpmedlet för mig att bearbeta det. Av det skälet går jag i tankar på att skriva om hur jag gick igenom det, hur det förändrat mig och varför jag idag mår bättre än innan en så obehaglig upplevelse. Att snudda vid frågan så här är ett steg på vägen. Kanske blir det en post om en vecka, eller så dröjer det något år eller två. Vi får se. Men tanken finns där.

Ett annat skäl att det inte blir någon bild från den händelsen är att jag inte har några bilder från själva händelsen och inga bilder relaterade till händelsen som jag vill dela med mig av. Tema rött stämmer ändå inget vidare då skadorna mestadels var av annat slag än blodsvite.

Så över till bilden ovan. Jag ville avsluta med hur man efter sorg går vidare. Det är ett rött skaldjur. För att återknyta till texten vid föregående bild så åt jag hummer för första gången under 2008. Jag såg dem även under ytan för första gången. För under 2008 tog jag dykcert, utökade det till Advanced Open Water Diver och åkte några dykresor. Hummer såg jag vid Väderöarna.

Andras poster om fototriss.

De tre trissarna på tema färgkontraster: Svarta, Rött och Blå.