Temat för veckans fototriss är färgkontraster. Kunde först inte minnas en enda bild som matchar. Började bläddra på måfå i bildarkivet. Antalet bilder som jag markerade som möjliga för att ha med i en triss på tema kontrast blev ett gäng. På kladdblocket framför mig hamnade fler och fler ord som skulle fungera som rubrik och därmed röd tröd. Efter att ha klurat lite vad man skulle kunna skriva kring bilderna så hade jag snart flera fungerande uppslag och väljer därför denna vecka att lämna tre bidrag till fototriss. Det här bidraget heter Blå.

Man skulle ju kunna tro att trissen Blå via Blue And Alone skulle vara den sorgliga, men icke! Den tredje trissen handlar om att resa bort. Inte nödvändigtvis med flygplan genom blå himmel. Tanken bakom ordvalet Blå är anknytningen till vatten.

Koh Pah

Koh Pah

När Boat Man kom gåendes med parasollet i grälla färger var min första tanke att det såg för djävligt ut. Så fel man kan ha!

Hopprep

Hopprep

Att in person träffa någon man lärt känna online är en upplevelse. Bilden är tagen – inte första gången jag träffade någon då jag hade haft två tyskar på besök – första gången jag åkte och hälsade på en onlinekompis. Värdparet för resan var ett norskt par som jag och mitt ex hade lärt känna när vi spelade World of Warcraft. När jag hälsade på dem hade jag redan slutat spela men vänskapen bestod, även om det nu går långt mellan gångerna vi chattar. Vid min resa träffade jag inte bara de två och deras barn utan väldigt många ur deras grannskap som jag också spelade och som jag kände – om än inte lika väl – online.

Bilden av deras dotter tog jag under en guidad tur när de visade mig runt i Oslo. Anknytningen till vatten framgår inte så tydligt i bilden men sommartid så är Vigelandsanlegget en skulptur-, blomster- och fontänpark. Entrén är en bro över en å.

Pimpling

Pimpling

Den tredje bilden är hämtad från Påsken förra året. Det är inte en repris av tisdagstemat Spår. Vi pimplade två dagar och den här bilden är från den dag det var sämre väder (läs: inte vårsol). Kära far iförd sin överlevnadsdräkt – en sak som både är varm och flyter – borrar för fullt. Kan bara föreställa mig hur fuktig han lär ha blivit. Har förträngt alla minnen av de kläder vi hade på oss. Kan inte minnas något enda plagg som man skulle kunna moderiktigt. Någonsin.

Andras poster om fototriss.

De tre trissarna på tema färgkontraster: Svarta, Rött och Blå.