Det här är något av en bump av en text som likt en Aha-upplevelse lyckades sätta ord på några tankar jag hade. I skrivande stund närmar det sig ett år sedan Josh skrev om usla kampanjer och vad det innebär att genomföra bojkott som en enskild individ. Effekterna av vad en individ gör kanske inte är stora eller ens märkbara för dem som tagit fram eller betalat för kampanjen, men man kan uppnå en viktig förändring på individnivå. Genom att bojkotta de företag som har kass reklam så bidrar inte individen till att de kan bekosta så dålig reklam. Hans samvete är rent.

Jag gillar sättet att tänka och tror att om fler faktiskt gjorde samma resonemang och följde sitt samvete skulle reklam utformas bättre. För reklamen ser ut som den gör för att det säljer. Det är åtminstone det återkommande argumentet man hör när företrädare försvarar sin reklam mot anklagelser om att den är för objektifierande, fördummande eller andra varianter av kort och gott dålig. Dålig reklam är för lätt att komma undan med. Stavfel? Asså, det var med flit för att få dig att reagerade på det! Kass bild? För att få din uppmärksamhet. Fel på layouten? Medvetet för att påverka ditt omedvetna.

Min sambo och jag går i tankar på att skaffa bil och en reklamsnutt från Hyundai har petat ner dem flera pinnhål som alternativ. Med ordval som öknar är färglösa och vintrar är varma så är de inne på till synes falska påståenden som ibland visar sig är sanna. Jag utgår ifrån att reklam vill påverka mig att få positiv association; säga att deras produkt är bra. Så vad har de för baktanke med att ge mig intrycket att de är falska? Är de nöjda med att jag återberättar på en blogg att de trots allt kanske skulle kunna vara bra i undantagsfall?

Jag har gillat distraktionen i form av handling i ICAs reklamer med Stig mfl. men deras senaste tilltag med kompispriser åt alla är lika avskräckande som; ”Special plice for you my fliend. Wold wide wallanty! No ploblem.”. Nästa gång saldot börjar sina på ICA-kortet kommer jag tänka till en extra gång.

Ditt bidrag till att göra världen lite bättre idag blir att ta dig en funderare vilken reklam du ogillar.

