För att bryta ett improduktivt mönster väljer jag att publicera det här utkastet, egentligen daterat 2009-12-29.

Ett år har gått sedan senast jag funderade på att skriva en årskrönika. Att reflektera över det gångna året, väga formuleringar och i tankarna arbeta fram en krönika som aldrig sätts på pränt har blivit en tradition.

Det är lockande att med vilje avstå från att skriva och hålla traditionen vid liv, men några korta notiser utan röd tråd får räknas som en stegvis övergång från tradition mot årskrönika.

2009 var året då jag började betala för en bildtjänst. Den bild som blev beskådad flest gånger visade sig var en fjäder. Till Flickr laddades 666 bilder tagna under 2009 upp. Med anledning av antalet tipsar jag om en skiva som jag spelade en hel del under 2009, nämnligen Hymns In the Key of 666 av gruppen Hellsongs. Spanar på last.fm och upptäcker att Massive Attack – Teardrop slutade som årets mest spelade (läs: scrobblade) låt. Den grupp jag lyssnade till mest visade sig pinsamt nog vara String Tribute Players.

Den maträtt som var populärast i år tillagades redan förra året. Fast vanligaste sökorden för att hamna på fotodieten var grillad lax följt avgrillad tonfisk. Likt matbloggen så är även den post på denna blogg som blev den mest besökta i år skriven redan förra året. En i ärlighetens namn ganska slarvigt skriven guide till hur man installerar OTR för Pidgin.

I kontrast till det sparsamma julfirandet 2008 blev hösten 2009 ett högtidernas och traditionernas år. För första gången på länge var jag utklädd till Halloween. På något magiskt sätt gick det att finna tid för julgodis trots att jag fick pressen på mig då någon bjöd mig på julklapp redan den tionde december.

Om man får avsluta med ett mått av eftertänksamhet vill jag sammanfatta med att säga att 2009 var blomvaktens år. Året inleddes i Thailand och efter hemkomsten bloggades det flitigt om hur mina blommor tog stryk och återhämtade sig. Senare under året ordnade jag därför med blomvakt. När jag skulle till Kroatien adopterades mina blommor. När jag senare åkte som uchi deshi till Värmland hade jag en blomvakt som gjorde hembesök. Hon den där blomvakten medförde mer än att mina blommor höll sig vid liv. Den observante kan ha noterat att i texterna på fotodieten så har ordet jag näst intill uteslutande utgått till förmån för vi.

Hoppar tillbaka till Värmland och försöker mig på kronologisk ordning därifrån. Utöver att vattna blommor började vi göra andra saker tillsammans. Tex så hittade vi inte till en väderkvarn. Sedan hittade vi till en väderkvarn. På hösten hade vi vår första officiella dejt, när hon följde med som min +1 på ett bröllop. Hon gick då fortfarande under benämningen blomvakten bland mina vänner.

Tillägg i samband med publicering 2010-04-21. Det dröjde en bit in på 2010 innan vi blev ihop på Facebook, och det var först efter att vi båda hade träffat den andres föräldrar.

