Jag minns från när jag gick i gymnasiet hur flera ungdomsförbund mötte varandra i en debatt i aulan. Om jag minns rätt blev det inte så mycket debatt utan mer redogörande för åskådningar och sedan är det slut; ungefär som SVTs program Debatt. Nu läser jag om hur många skolor avstår från att ta emot politiska partier. Reportrar och rubriksättare utgår ifrån att valet görs alena för att slippa bjuda in partier som SD.

Däremot kan praktiska skäl göra det nödvändigt att utesluta vissa partier.

– Det är ju 25 partier som ställer upp i riksdagsvalet, det är Pensionärspartiet, Piratpartiet, Sverigedemokraterna och allt vad det nu är, och av praktiska skäl måste man ibland göra avgränsningar, man kan inte ta in 25 partier, säger Jan Björklund.

Kan inte? Är du helt säker på att är omöjligt?

Vilka praktiska skäl skulle kunna finnas som rättfärdigar att neka vissa partier? Uttalandet skulle kunna syfta på partier som inte har möjlighet att skicka representant. I så fall är uttalandet endast tomma ord. Om vi bortser från svar situationer bortom skolans kontroll; hur är att neka vissa partier av praktiska skäl förenligt med att skolan ska vara opartisk?

För övrigt så har både SD och KD 3,8 procentenheter i senaste väljarbarometern. Jag är skeptisk till att behandla SD som He-Who-Must-Not-Be-Named. Politik måste tåla att synas i sömmarna och jag tror vi väljare har mycket att vinna på att så görs.

