Reklam från lovefilm.se ledde till samtalsämnet att hyra video genom tv-box. Då jag själv vänder mig till OVGuide, TV Shack, WatchXOnline, mfl när det väl avsätts tid till TV-tittande så borde jag kanske infoga en reservation för att det kanske är jag som inte förstått.  Jag tycker videouthyrning via tv-boxen verkar dyrt.

Väljer man att jämföra med hyra från videobutik så får man värdera besväret att besöka videobutiken. Att videobutikerna trots allt fortfarande lever kvar kanske dels beror på att hyra via boxen inte är billigare än det är, att videobutiken har merförsäljning som snacks och att videobutiken kan erbjuda samma service som filmtipset.se fast personligare.

Med vilket perspektiv man ser på priset väljer jag att utgå från två frågor. Hur mycket kostar det att driva? Hur mycket går det att få konsumenten att betala? Det som gör att jag upplever det som dyrt är att jag ser framför mig hur tjänsten borde vara betydligt billigare att driva jämfört med tex videobutiker eller att posta dvd-skivor och returkuvert till kund. Utvecklingen kommer inte kunden till godo. Effektivare distribution ska istället användas till större marginaler. Det heter att som man frågar får man svar, men vad frågar kulturskaparna för att undgå att se hur det sticker i ögonen på konsumenten?

Samtidigt verkar det som att man till läsplattor kommer att kunna antingen köpa bokfiler eller besöka ett bibliotek och låna den utan kostnad. Ser med spänning fram emot att se hur digitala bokfiler hamnar i pris jämfört med deras inbundna motsvarigheter.

För övrigt så är det inte månadsavgiften för last.fm som gör att jag fått ge upp att använda den tjänsten i mobilen. Problemet är att operatörens pris för datatrafiken blir för hög. Hur rimmar det med att operatörerna ska tvingas avgiftsbelägga uppkopplingar i stil med kassettavgift?

