Efter en del övervägande och kombinerande mellan olika bolag och möjliga byten så stod det i slutändan mellan att åka X-tåget och SJ eller med Härjedalingen och Bus4You.

Nackdelen med att åka buss är att det tar något längre tid och att jag misstänker att jag åker på merkostnaden om den första bussen skulle bli så sen att jag missar mitt byte.

Den risken slipper man med tåg då båda delsträckorna bokas på samma biljett. Dessutom är restiden nästan en timme kortare. (Mätt från avresa till ankomst. Effektiv restid skiljer mindre än en halvtimme.)

Men där buss kostar mindre än 400 så kostar en resa med tåg knappa 900. Med buss så åker jag grisen i säcken första halvan av resan ner till Stockholm men sista biten så sitter man betydligt skönare än hos SJ och till skillnad mot SJ så ingår WLAN utan extra kostnad.

Jag minns förr i tiden när man kunde hitta biljetter hemhem för under 300 med SJ och då var tåg det självklara alternativet. Vad är det som har hänt? Är det deras utökade service som kostar?

