I morse vaknade jag i gillestugan hemhemma. Ett svalt och mörkt rum där jag låg och gottade mig under ett duntäcke under senare delen av natten och en bra bit av morgonen. Kontrasten till föregående natt kunde inte gärna ha blivit mycket större. I Kroatien var det varmt och ofta lite klibbigt att sova. Åkte dit för två veckor sedan och har ägnat en vecka ombord på segelbåt. Stödorden för att kunna nedteckna skeppslogg/resedagbok retroaktivt finns i tryggt förvar på några precis lagom knögliga pappersark. De gömmer sig någonstans i packningen.

Det var riktigt härligt att gå runt på stan här hemhemma.  När jag strosade runt blev jag glad inombords av de traditionsenliga gatumusikanterna från musikskolan. Folkmusik gör underverk för stämningen på stan.

Konst i papier-maché

Konst i papier-maché

På torget har det uppförts en installation av okänd konstnär. Som kritik till den havererade ombyggnationen av stora torget stod där plötsligt en morgon en kamel och en pyramid med texten ”Bollnäs, Sveriges närmaste öken”. Det var förstasidesnyheten i lokaltidningen min första morgon hemhemma.

Till min förvåning kände jag mig i vissa mindre butiker som en vilsen turist när jag tilltalades på dialekt. Trots att jag är uppvuxen här kom jag på mig själv med att snabböversätta till vanlig svenska i tanken.

Fick mig även en tankeställare då jag spanade lite efter ryggsäck. I Linköping har jag letat i flera butiker utan att kunna hitta någon säck som matchat det mellanting jag var ute efter. Bollnäs är inte att förakta som shoppingstad. Att en charmig tjej ur skidlandslaget stod för servicen känns som pricken över i för ett bra köp.

