Semester! Det vore lögn att säga att det inte var efterlängtat. Första semesterdagen är formellt på måndag och den riktiga semestern börjar först på onsdag men sedan igår eftermiddag är jag ledig.

Sista dagen på jobbet (inför semestern) inleddes kass. När jag skulle bromsa in och ställa cykeln vid jobbet råkade min jacka leta sig in i framhjulet. Det tog tvärstopp. Jag klarade mig utan skador men jackan blev ganska illa tilltygad och jäkligt smutsig. Den hade letat sig in mellan stänkskärmen och hjulet, genom framgaffeln och det var mellan bromsklossarna det tog stopp. Den satte sig så hårt att flera trådar i bromsvajern slets av. Så det blir till att tvätta idag och snarast fixa en ny vajer till cykeln.

On the good side så hälsade jag på optikern och visade upp den lösa lilla ändstump av plasttråd som stack fram mellan glaset och bågen. En glasögontekniker (eller vad de nu kallas) tog med sig brillorna in i verkstaden och det tog nog inte mycket mer än en kvart så hade de gjort isär ihop på mina glasögon, bytt till en ny tråd och rätat ut glasögonen så de sitter bättre igen. Bra timing! På måndag börjar jag med linser igen.

