Kära dagbok,

Med den inledningen vill jag förvarna att det är blir en förhållandevis intetsägande post. Ett inlägg i loggboken utifall jag skulle behöva minnas tillbaka.

Inför den här veckan såg jag i kalendern att jag skulle till Ryd sex av veckans sju dagar. Då Ryd ligger i helt fel ände av stan och det är ~5 km dit brukar jag inte ta mig dit utan ärende och vissa veckor känns det motigt att cykla dit bara för veckans tre pass Aikido.

Sviten sprack redan i måndags. Jag hade med mig en ryggsäck packad med kläder för klättring till jobbet. Som tur var har vi möjlighet att kolla eposten på jobbet, för klätterkursen blev inställd i sista stund. Det var för få deltagare och efter att ha spanat på anmälningssidan gissar jag mig till att det bara var jag anmäld. De pushade för att jag skulle hänga på ett annat kurstillfälle istället men det inföll under arbetstid så nu rullar jag tummarna i väntan på att nya kvällskurser ska dyka upp på anmälningssidan. För att återgå till temat Ryd så föll därmed även torsdag bort och jag var nere på fyra planerade turer till Ryd.

Den smärta i käken som dök upp förra söndagen, på väg hem från Aikidolägret, ville inte ge med sig. Sjukvårdsupplysningen ringde jag redan på måndagen och deras förslag var att det kunde vara en muskelansträngning till följd av kampsportande eller dålig sömn. I så fall släpper det inom några dagar. Om inte, sök tandläkare. I torsdags ringde jag folktandvården och fick en s.k. akuttid fredag förmiddag. I Ryd.

Anledningen att jag hade ont var att en visdomstand vuxit snett och gett upphov till en ficka mellan tand och tandkött. Där hade någonting fastnat och gett upphov till en inflammation. En stor sak som till utseendet såg ut som en spruta användes för att spola rent fickan. Därefter följde det plågsammaste jag varit med om i munväg. En bit gasväv indränkt i kortison pressades in i fickan. Rekommenderad smärtlindring: 1 ipren och 2 alvedon. Behöver jag säga att jag gick direkt ner till apoteket? Vanligtvis har jag svårt att svälja piller. De där tre tog jag rakt av utan ens vatten.

Tandläkaren sa ”Du kommer att gå härifrån med mer ont än du hade när du kom hit och undra varför gjorde jag det här, men jag lovar, det blir bättre.” och mycket riktigt så känns det redan mycket bättre. Tog bara tre omgånger av rekommenderad smärtstillande. Sista dosen lördag morgon. Nu ser jag fram emot att få en kallelse till tandkliniken (eller vad de nu kallar oralkirurgen) så jag kan få den förbannade tanden avlägsnad. Då den sitter så snett och dumt skulle den annars ge upphov till nya inflammationer.

Med anledning av tandläkarbesöket och uppmaningen att undvika ansträngning de närmaste dagarna så klev jag ganska snabbt av mattan i fredags. Hade bytt om och kände mig för men det blev inte mycket mer än att mjuka upp. Istället för träning blev det några videosnuttar med mobilen.

Förresten, det var inte bara dåliga nyheter den här veckan. Vi är bäst i Sverige. Vilket får det att kännas än bättre att veta att jag är bra.

