Med anledning av fototriss på temat Kraft har jag valt ut tre bilder från senast det var Kårtege i Linköping, SOF2007. Vi hade hedersuppdraget att – i egenskap av SOF-gamlingar – gå först i Kårtegen. Vanligtvis går gamlingarna först och gör inte så mycket mer än att just gå först. Vi ville göra något mer så vi träffades dagen innan och brainstormade.

Störst går först

Störst går först

Som jämförelse hade de som byggde riktiga bidrag haft flera byggveckor på sig. Temat för året var USA så vi valde vi att anspela på att T-Ford var först med produktion enligt löpande bandet och att alla förstår vilket land som åsyftas med hamburger nation. Dessutom vill jag minnas att SOF2007 hade många hamburgare över som vi fick eller köpte billigt.

Ju förr desto bättre

Ju förr desto bättre

Vårt bygge var en hamburgerservering på hjul. Det kan vara tröttsamt att stå där i värmen och titta på bidrag efter bidrag och orkester efter orkester som paraderar förbi. Så vi delade ut nygrillade hamburgare till publiken. Behöver jag säga att det var uppskattat? Kårtegerutten gick för övrigt förbi så väl donken som knugen.

Vatten hade vi enbart för egen räkning och förmodligen var det just att vi inte delade ut något att dricka ihop med burgarna som gjorde att vi fick så många mystiska blickar. Dricker de ren sprit ur vattenflaskor?!

Löpande bandet

Löpande bandet

Kårtegeansvarige i SOF2007 hade det lite lagom körigt. Över lag tycker jag att vi var väldigt fogliga när hon ville att vi skulle sätta fart, inte gå så fort eller sluta upp med att ta fikapaus och stanna upp hela Kårtegen! Det är genom stan som det är som mest packat med folk och när vi hade kommit ut ur själva stadskärnan valde vi att kliva åt sidan, slå läger och titta på resten av Kårtegen. Så långt råvarorna räckte fortsatte vi att servera hamburgare till oss själva och förbipasserande. När sista bidraget passerade hakade vi på igen och hamnade mitt i det myller av festivalbesökare som passade på att följa efter Kårtegen till området.

Avslutningsvis vill jag ta tillfället i akt att påminna om att det är SOF-år i år! Vi ses på området!

PS. Först hade jag tänkt göra något på att ta sig fram för egen kraft med bilder från drakbåtsrace, långfärdsskridsko och sedan gick jag bet på att hitta en bild med skidor och stavar. Nå väl, den här trissen sticker nog ut mer från mängden.

PSS. Kundvagnarna var självklart donerade. Vi må klä oss som white trash men vi stjäl inte. Och nej, vi drack inte sprit ur vattenflaskor. Ingen alkohol intas under Kårtegen.

