De spellistor jag började på förra fredagen valde jag att öppna upp som collaborative för att se vad som skulle hända. Tanken var att andra användare skulle inte bara lägga till listan i sin Spotify-spelare utan även lägga till fler låtar på samma tema. Till skillnad från last.fm där man kan utbyta musik genom att tex spela musik som någon annan lyssnat mycket på så kan man i Spotify endast spela sådant som andra uttryckligen tipsar om – förslagsvis genom att göra just spellistor.

På spellistan hög volym förekom låtar av Clawfinger, Indica, The White Stripes, Epica, Nirvana, Pain, Sonata Arctica, Dark, Tranquility, Nickelback, Nightwish, Primal Fear, Lacuna Coil, Within Temptation, Sabaton, Blindside, DragonForce, Sarah Brightman, Kent (anm. Hagnesta Hill), Bullet for My Valentine, Theory of a Deadman, Rammstein, The Offspring, Manowar, Avantasia, Dio, Green Day, Iron Maiden och jag trodde att någon form av röd tråd skulle vara uppenbar. För den oinvigde är det – något uppenbart – musik som lämpar sig bäst att spelas på högre volym än normalt. Sådan där musik som får en liten del av mig att vilja ha längre hår och förmåga att ägna mig åt headbanging. Tung musik för folk som inte är riktiga hårdrockare. Gärna med pampiga inslag men inte speciellt mycket growling. Självklart löst tolkat men över lag ganska mycket ös.

Ovanstående låt tillägnas den person som lade till BWO, The Cure och Veronica Maggio på listan. Inget ont om deras musik men helt fel sammanhang. Gör om gör rätt! Thanks for trying though..

PS. Tanken med låtar som inte borde få förekomma på samma lista var att samla låtar som är värda att spelas men från varandra väldigt olika. Helt enkelt en medvetet spretig lista. Jag trodde att konceptet skulle göra det omöjligt för någon att misslyckas. Jag hade fel. Någon lade till musik som spontant inte borde få förekomma på någon spellista, hela soundtracket till High School Musical.

