När jag fick en invite och kunde börja testa Spotify hade jag tänkt skriva en post om mina intryck. Nu efter några månaders användning har jag trots de nackdelar tjänsten dras med ändå fastnat för den.

Spotify är en strömmad musiktjänst där man hittar ”all” musik som om man hade den nedladdad till sin dator. Den beskrivningen till trots jämför jag den med last.fm – en strömmad musiktjänst som spelar den sorts musik man väljer.

Det första jag reagerade på är att spotify inte lär sig vad jag gillar. Det finns ingen historik, och scrobblern är en av de saker jag älskat mest med last.fm. Lösningen hette scrobblify men från och med idag så använder jag integrerat stöd i Spotify för att skicka information till last.fm – vilket faktiskt är vad som fick mig att ta steget ut och skriva den här posten.

Där last.fm har baserar musiktipsen på etiketter och vad man lyssnat på tidigare så finns bara några ganska slumpvis radiokanaler i Spotify. Som Rasmus klagat på så verkar musiken som spelas bara oftast ha något med vald genre att göra. Styrkan med Spotify ligger istället i att man utbyter spellistor med andra användare. För övrigt väldigt snarlikt att gå in och spela en persons radiokanal på last.fm så om du saknar invite behöver du inte gråta blod.

När radiokanalerna på last.fm är helt fria från reklam så förekommer det i Spotify reklam någon gång ibland. Jämfört med FM-radio är det obefintligt men det förekommer. För så väl last.fm och Spotify gäller ovanstående för icke-betalande konton.

Vem som helst kan när som helst registrera sig och börja nyttja last.fm som radiospelare. Man kan förresten göra det utan konto också, men det är ju mycket roligare att använda scrobbler! För att använda Spotify behöver man en invite.

Så varför använder man Spotify istället för last.fm-spelaren? Först var det nyhetens behag och nyfikenhet. Nu är det kanske delvis pga vanans makt. Men tjänsten är faktiskt riktigt trevlig! Till skillnad från last.fm så ger den inte intryck av att vara en radiokanal. Jag kan ju om jag vill söka upp och spela all möjlig musik som om jag hade en stor musiksamling på min dator. Genom stängda spellistor och collaborative playlists får man ett mer direkt musikutbyte med sina vänner. Vad har du att tipsa mig om?

Med anledning av den här posten tog jag mig i kragen och har börjat på några spellistor. Importera genom länkarna nedan eller hör av er så skickar jag URI. Planerar att uppdatera listorna med mer musik med tiden.

bakgrundsmusik | hög volym | svårt att sitta still | låtar som inte borde få förekomma på samma lista

För er som föredrar last.fm framför Spotify så är inspirationen till listorna hämtade mestadels från mina älskade låtar.

Uppdatering. Mer läsning.

