Blodgivning har jag skrivit om förr och nu är det dags igen. Senast valde jag att undvika kontroverser och fokus låg på hur jag såg det som ett steg i min personliga utveckling.

Med motiveringen ”Vi vill visa att många droppar små löser ett stort problem samt att det är fint och viktigt att dela med sig.” har Piratpartiet tagit initiativet till kampanjen Sharing is Caring 4.5 med syfte att mildra den ständigt återkommande blodbristen i Sverige. Underbar idé!

Valet av rubrik anspelar på att piratfrågorna är kontroversiella. För visst är det något speciellt när motståndarna faktiskt får diktera alla villkor. Tänk om förespråkare för dödsstraff var tvungna att försvara mord mot mordmetoden! Just valet av namn gjorde att jag – som i dagsläget anser att PP bäst matchar mina värderingar – behövde  lång tid innan jag kunde associera mig själv med partiet. Namnet har faktiskt väldigt stor betydelse! Men frågor kring integritet hade jag inte tänkt fördjupa mig i nu.

Den här posten höll på att inte bli av men efter att ha läst andra skriva om altruism och ingen skulle läsa om jag bara länkade rätt upp och ned så tog jag mig tid. Blodgivning omges av flera regler för att säkerställa att sjukvården aldrig ska råka använda sig av smittat blod. Vissa av reglerna kan tyckas konstiga och kränkande. En annan sak som kan tyckas märklig är att man trots brist på blod lämnar så lite i ersättning. När man lämnar blod så förutsätts man göra det för att det är en god gärning. Jag gillar att göra goda gärningar men måste erkänna att jag stör mig på att regelverk och policy förutsätter att jag ska göra det. Det är en jäkla tur för blodcentralen att personalen får mig att känna att min donation uppskattas!

