Så har det blivit dags för en post med musik att lyssna på medan du läser.

En fin händelse i Hudiksvalls skärgård ledde till att den här låten fastnat bland mina minnen. Det händer att den ploppar upp och den här gången råkade jag fastna för titeln. Mer eller mindre krystat så började jag härleda saker jag tänkt skriva om för att passa in mot titeln på låten. Ganska mycket på gång nu och gemensamt för många aktiviteter är att de har någonting med början eller avslut att göra.

För första gången har jag haft nytta av Aikido utanför Dojon. Detta då jag för övade framåtfall på asfalt, i högre hastighet än vanligt och från cykelhöjd.  Körde över räls i ickeoptimal vinkel och framhjulet kanade snett åt sidan istället för att rulla över spåret. Jag vek in huvudet, snurrade runt och kom på fötter innan jag hunnit tänka. Även om jag kände mig öm lite här och var i kroppen så klarade jag mig förvånansvärt väl. Förhoppningsvis var det sista gången jag behövde använda kampsportsfärdigheter utanför träning. Nu till helgen så är det säsongsavslutning Aikidon och min första gradering. Har inga tvivel om att jag ska klara av det men en viss spänning infinner sig ändå inför att utföra Aikido inför en höggraderad bedömare.

Flera kvällar har jag legat vaken och läst så länge att jag inte vågat kolla på klockan innan jag somnat. I takt med att jag varit vaken längre och längre har jag även blivit mer och mer benägen att ligga kvar i sängen på morgonen. Mina vanliga morgonrutiner med gott om tid att sitta vid datorn och läsa nyheter och besvara mail till frukost har krympt undan. Idag var första gången på mycket lång tid som jag inte åt frukost. Närmaste jag kommit att skippa frukost var när vi på Sardinien fick italiensk frukost bestående av espresso och en sockerchock förklädd till bakverk men då åt vi ”vanlig” frukost strax efteråt. Så senast jag inte åt frukost måste vara flera år sedan. Möjligen undantaget om jag legat kvar i sängen till lunch någon gång. Poängen är att jag alltid äter ganska omgående efter att jag kommer ur sängen på morgonen. Tills imorse. Och jag överlevde dagen utan större men.

Det kan ha varit ungefär två år sedan senast; helgen som var så dansade jag bugg. Kära mor fyllde jämnt och på natten när antalet gäster började tunna ur så röjde vi undan borden och skapade ett dansgolv. När alla gäster hade gått så hade vi (familjen) något av en efterfest och slog klackarna i taket. Så kul som det var är det ju inte utan att man överväger att kolla upp möjligheterna att dansa styrdans någon gång ibland. Jag är inte ambitiös nog för att gå buggkurs eller något sånt men den här sortens fester är för sällsynta!

Inför hemresan frågade mamma om det var ok att sova inne i huset. För om det inte var ok så skulle de vara tvungna att köpa ett till oljefyllt element att ha i stugan då de tänkte använda det de redan har till att hålla temperaturen i uterummet på en behaglig nivå. Först blev jag bara förvånad och sa att det självklart var ok att sova i huset. Så här i efterhand undrar jag om det inte de inte försökte använda mig som förevändning för att berättiga ett inköp. Hur som helst så sov jag på en uppblåsbar madrass i syrrans gamla rum. Tyckte det var lite kyligt så drog upp filten, kurade ihop mig och sov. På morgonen låg jag och läste och det var så pass svalt att jag växlade hand att hålla boken med och värmde den andra innanför täcket. Jag trodde att det var för att jag låg nära golvet och att de gillar att ha det kallt men till frukost så kom det fram att ingen hade tänkt på att slå på elementen i det rum jag sov i.

Min syster och hennes pojkvän avrundade med Uppsala och flyttade till Gävle. Ett hyfsat stort släp skulle köras ner till Uppsala och jag tackade inte nej till chansen att få sitta bakom ratten och fräscha upp körningen. Nu för tiden så kör jag lastbil oftare än personbil och det är sällan jag kör lastbil. Roligast var det när vi kom fram och skulle backa in släpet på ett ställe där det skulle få stå över natten. Ränderna sitter i än!

På tal om något helt annat så pushar en jobbarkompis för att få med mig på en tävling. Visserligen har dykningen gjort mig härdad vad gäller svala vattentemperaturer och jag är hyfsat intresserad av långdistanslöpning, men det känns som en jäkla utmaning att ge sig ut på något sånt där! En del av mig är lockad så tills vidare fortsätter jag med att hålla mig i form och leka med tanken. Ett nytt moment jag har börjat lägga in i min träning är att ha med mig en ryggsäck med vätska. Dels ger det lite extra belastning att ha vikten på ryggen men mestadels är det för att öva på att inta vätska utan att behöva sänka tempot nämnvärt. Någonstans i bakhuvudet hägrar tanken om att testa mig själv på långdistans under tävlingsförhållanden – så man får officiell tidtagning och resultatet beseglat.

