Det hör inte till vanligheterna att man ser lilla Bollnäs dyka upp bland nyheterna. Någon gång ibland kan man läsa på sportsidorna om klubben med den trogna publiken men svikande resultaten. Kanske var det just därför som länken på tidningens förstasida illustrerades med en karta som visar var Bollnäs ligger.

Artikeln handlar om en björnattack. Jag är någorlunda bekant med trakterna där attacken skedde – norr om Galven. Hade de lämnat en mer detaljerad beskrivning är jag övertygad om att pappa skulle kunna se platsen för sitt inre. När han var ung brukade han ta cykeln och åka åt det hållet för att fiska öring i bäckarna.

Tidningarna avslutar med att påminna om statistiken. Sedan 1977 har björn attackerat människa 26 gånger. Endast två gånger med dödlig utgång talar sitt tydliga språk för att björnarna inte haft avsikt att döda. En av tidningarna valde att inte nämna att 19 av de attackerna har varit mot jägare. Varför är det nästan uteslutande jägare som blir attackerade av björn? 

Även om björnattacker är ovanliga och det är större risk att du blir attackerad av blixten, så kom ihåg att respektera björnen. Den är stor, stark och potentiellt farlig!

Uppdatering. Kom att tänka på World Cup och insåg att det var orättvist av mig att klaga på resultaten. Med mitt obefintliga bidrag till publiksiffrorna har jag ingen grund för att ifrågasätta spelarnas prestation.

