Helgen var fantastisk! Visserligen blev det bara fyra dyk, alltså inga nattdyk, men det var mina fyra bästa dyk! Dyktiden var omkring 40 minuter styck, med undantag för det första dyket då vi var nere en halvtimme. Djupmässigt höll vi oss oftast mellan 12 och 17 meter. Som djupast var jag ner på 25 och tecknade åt min parkamrat att kontrollera sin djupmätare. 😉

Samtliga dyk genomfördes från båt. Jämfört med att gå i från land och ytsimma fram till en dykplats är det så otroligt mycket enklare att bara ta några steg bak aktern, invänta klartecken och antingen ta ett jättekliv eller rulla/falla i baklänges.

Som synes hade jag inte bara fyllt västen utan hade även en del luft i dräkten kvar sedan parkontrollen. Så högt som vissa av oss flyter kan man nästan förledas att tro att vi bottnar men på det här stället gick vi direkt ner och stannade till vid en avsats på 6 meters djup. Därefter fortsatte vi nedåt i makligt tempo. Dyket var längs med en vägg och om jag inte blandar ihop dyken med varandra så var det på den här dykplatsen skepparen upplyste oss om att väggarnas branter sträckte sig så djupt som 50 meter, dvs håll koll på djupmätaren och förvänta dig inte att se botten!

Jag hoppas få ta del av bilder som gruppens undervattenfotografer tog men har blivit varnad att de är långsamma på det där med att gå igenom och ladda upp bilder. Tills vidare så finns det några bilder här med sådant som man kunde hitta i djupet, men det hade varit roligare med uv-bilder från samma helg. Ett av dyken låg jag och min parkamrat och tittade fascinerat över axeln när det fotograferades. Deras avvägning och andningskontroll är imponerande!

Dykare hittar fler bilder via länksamlingen.

