I söndags när vi återsamlats på dykcentret för att signera loggböcker efter avklarad AOWD-kurs så satt vi och pratade om lite av varje. Plötsligt frågar en av de andra deltagarna varifrån jag kommer. Frågan växte mitt intresse men övertygad om att hon bara greppar efter halmstrån svarar jag leende med ett kaxigt ”Vad tror du?”. Lumpen med nationell uttagning och därefter åren vid Linköpings Universitet med alla ditflyttade människor trodde jag hade raderat mina spår av dialekt. Men icke! På något för mig näst intill magiskt sätt var hennes svar den ort där mina farföräldrar bor och min far växte upp. Från fem år upp till myndig ålder bodde jag i den största staden i närheten, en och en halv mil därifrån. Skrämmande träffsäker analys.

Det visade sig att någonting i mitt tal påminde henne om hennes pojkväns chefs frus dialekt, som alltså härstammade ifrån Arbrå.

