Egentligen borde jag inte bry mig om det här. Jag använder inte The Pirate Bay och sunt förnuft säger att man ska välja vad man ska bli upprörd över och försöka kanalisera energin till något där man faktiskt kan påverka till det bättre. När det kommer till att flytta dinosaurier så är jag inte så stark.

Men ändå. Jag kan inte låta bli att bli berörd av det här. Bakgrunden är att åklagaren valde att inte sekretessbelägga obduktionsbilderna i Arbogamålet. Vem som helst kan alltså begära ut förundersökningen, inklusive bilderna. Bilderna började spridas på internet och länkas då bland annat ifrån The Pirate Bay. Den händelse som upprör mig är när SVT sänkte sig själva och gör ett journalistiskt bottennapp. SVT-debatt spinner vidare på tragedin och rör upp fler känslor och försöker lägga skulden på TPB. Janne Josefsson försöker i live-tv få brokep att be om förlåtelse till barnens far. SVT ljög brokep rakt upp i ansiktet och bröt mot villkor Sunde ställt som krav föra att ställa upp i programmet. Man hade lovat honom en saklig debatt men det låg inte i Janne Josefssons intresse att debattera etik. Media gottar sig i de anhörigas tragedi. Skämmes ta mig faen!

The Pirate Bay svarar på avtalsbrottet med att klippa alla band med media. Jag vill tipsa om två texter som är i allra högsta grad läsvärda och gör det mycket enklare att förstå varför. Brokep skriver av sig om händelsen ur sitt perspektiv. Det andra är en analys av hur objektiva media egentligen är.

Fler läsvärda texter: Lågvattenmärke av SVT-debatt | Peta inte Peter Sunde i ryggen! | Piratebay och media | Ansvarsmaskinen | Fy skäms SVT och Gammelmedia

