I lugnet efter stormen, det nästan ofattbara antiklimax som infann sig efter omröstningen, så har jag funderat kring det här med privat kommunikation. Utöver grubblande så har jag även fördrivit tiden konstruktivt. Har gått från nästan uteslutande teoretiska kunskaper om kryptering, autentisering, verifiering, signering, etc till att numera ha praktisk erfarenhet av att installera och använda GnuPG, Enigmail, FireGPG och Vidalia/Tor.

Vissa addons som jag har haft installerade en längre tid har jag lärt mig mer om. Jag syftar på Off-the-Record och kan även nämna pidgin-encryption. Nya erfarenheter har jag fått både genom att hjälpa andra men fram för allt genom att fler i kontaktlistan börjar ha stöd för olika typer av kryptering och man fått en nystart i att leka och testa.

Eftersom att jag ägnar den här posten åt att namndroppa olika tjänster som underlättar att en privat konversation hålls icke-publik nämner jag även några tjänster som jag personligen inte fattat tycke för. Jag har inga nya erfarenheter eller färska minnen av SecureIM då jag inte använder Trillian längre. Hoppade över att testa Flexcrypt då gratisversionen bara tillåter kryptering mot tre adresser. Jag ser inga fördelar med Flexcrypt jämfört med GPG så valet är enkelt.

Ett program som visserligen inte är någon favorit men som åtminstone verkar intressant nog att klara sig från avinstallation är Simp. En uppenbar nackdel med Simp är att det bara är light-versionen som är kostnadsfri. Man bör ifrågasätta tillförlitligheten på att köra crackad propreitär kod, när det finns alternativ. Om du anser den tillförlitlig, go ahead, bara du ställer dig den frågan innan du bestämmer dig. Personligen föredrar jag programvara som finns fritt tillgängligt för signerad nedladdning och vars kod har granskats av oberoende och utomstående. Så till fördelarna med Simp: det är inte en plugin eller addon utan ett program som man skickar sin vanliga chat-trafik genom. Dina kompisar som av någon oförklarlig anledning biter sig fast vid MSN Live och vägrar gå över till Pidgin/Miranda/Trillian kanske föredrar en sådan lösning. Personligen använder jag Pidgin för att slippa ha flera klienter igång så att använda Simp vore ett steg tillbaka för min del.

Att jag inte ägnade fler ord åt de program som faller mig på läppen i den här posten är för att jag planerar att göra en genomgång av dem inom kort. Då kommer jag kort att förklara varför just de programmen rockar och sedan ägna tid åt vilka plugins/addons som gör mitt liv lättare.

Det blev en liten utvikning om vad jag har provat på och mina intryck av olika program. För att återknyta till där jag började – mina funderingar kring det här med privatliv. För egentligen, är det verkligen någon som bryr sig om vad lilla jag skriver? Å ena sidan, vet jag inte så därför borde man ta det säkra före det osäkra. Å andra sidan kräver det mer ansträngning än att inte bry sig. När jag var mitt upp i att installera ytterligare någon krypteringsprogramvara stannade jag upp och reflekterade över vad jag egentligen höll på med. Att kryptera trafiken och sedan inte utbyta några hemlisar, påminner inte det som när man inom datasäkerhet i princip visar på en svaghet hos ett system men inte utnyttjar svagheten? Därav rubriken. Som jag var inne på i föregående post så är det en god idé att testa att man klarar av att installera nödvändig programvara och sätta upp en privat förbindelse innan den dagen kommer då man har en hemlis att utbyta. På samma sätt som en backup måste vara tagen innan systemet börjar krångla.

På tal om något helt annat så sneglade jag på bloggens statistik och upptäckte en glädjande nyhet. Följande länk – http://www.cypherpunks.ca/otr/#downloads – toppar numera listan över mest klickade. Utifrån det och vetskapen om hur många i min kontaktlista som har OTR vågar jag dra slutsatsen att det är betydligt fler än mina närmaste som läser den här bloggen. Den slutsatsen hade man i och för sig kunnat dra redan efter att ha tittat på totalt antal besökare på inlägget. Jag brukar inte ha speciellt bra koll på statistiken och blev hur som helst flerfaldigt glatt överraskad av att titta på siffrorna.

Fler som tittat på privat kommunikation men som inte blivit länkade i ovanstående text: SommarKatten föredrar Miranda och skriver om hur sin laptop är konfigurerad. Väl skrivet och flera bra länkar. Även hos Dumheter hittar man en genomgång av vad man kan göra för att skydda sig. Stillbildsfotografen har en guide specifikt för dem som sitter med hotmail, inklusive hur man via addons kommer åt eposten utan POP/IMAP. Mest för de fina bildernas skull så blir det en länk till atte.

