Fingeravtryck för OTR listas nedan. Konto inom parentes.

  • 145A3737 73885DB0 9E70EBEF CF24C2B2 59D1B651 (gtalk/xmpp)
  • 880928EB 4B25A0E0 E6405438 91739859 727BCA68 (icq)
  • 6CBA006C 9AF13820 D1FAE88B 482A4E4F 83DE141B (msnp)

Anledningen att jag listar mina fingeravtryck här är för att personer som enbart känner mig genom bloggen ska kunna verifiera att det är personen bakom bloggen de chattar med.

Ett alternativ är att skicka sitt eget fingeravtryck som ett sms från ett registrerat nummer så att motparten kan göra en – i de flesta fall – tillräckligt säker verifiering att det är rätt person i andra änden och att det inte finns någon middle man.

Finns det några bättre alternativ för nyckelutbyte respektive verifiering av fingeravtryck?

Egentligen har jag i dagsläget inte någon anledning att lägga ner tid, ork och möda på verifieringar. Jag har helt enkelt ingen anledning att tro att det någon annan skulle ha något intresse av kommunikationen. Men den här typen av frågeställningar är det för sent att börja tänka på när man väl behöver. Att prova och konstatera att man skulle kunna ordna privat kommunikation är som att rekognocera en flyktväg eller att ta en backup. Man måste ta en backup innan man verkligen behöver den, för när man väl står där med en kraschad hårddisk är det för sent.

Uppdatering. På grund av lite dålig planering i samband med en ominstallation så har jag blivit tvungen att generera nya fingeravtryck till samtliga av mina konton. Avtrycken till de vanligaste kontona listas ovan. Fingeravtryck för mindre vanligt använda konton kan utbytas via GPG-krypterad mail eller via något av ovanstående konton.

