Uppdatering. I en andra omröstning röstade Riksdagen Ja till lagen med siffrorna 143 mot 138. Passade på att uppdatera posten genom att länka till fler intressanta artiklar/poster för vidare läsning.

Motionen att införa allmän övervakning av Sveriges medborgare vann inte bifall idag men det är högst oklart vad nästa drag blir. Om lagen verkligen var nödvändig skulle jag vilja höra vettiga argument för den istället för vaga grundlösa argument och ordet terrorism som ett mantra. Min fasa inför FRA-lagen beskrivs väl av följande ordspråk.

Lagen är som spindelväven – myggan fastnar men getingen klarar sig.

Om vi nu gör det pga terrorism, vänligen specifiera hotet och förklara på vilket sätt den här åtgärden gör nytta. Det enda som är uppenbart är vilka negativa bi(?)effekter den har på vanligt folk. Jag är egentligen för uppgiven för att skriva om det här. Uppgiven och besviken för oavsett om lagen kuppas igenom eller avslås så har mitt förtroende för våra förtroendevalda kraftigt urholkats. Så väl av hur frågan i stort har hanterats, men även mindre saker så som att höra politiker ställa sig i riksdagens talarstol i direktsändning till synes utan att ha ägnat tid nog åt att förstå sakfrågan. Det är ta mig fan skamligt att sådana stolpskott får ansvaret att verkställa vår önskan. Finns det något annat jobb man få så mycket betalt för att utföra så illa?

Frågan har dominerat min citat/tips-blogg på sista tiden. Den här posten kommer att fokusera på bild och video istället för citat i textform.

2 dagar kvar…

När FRA surfar

Is there anyone out there?

