Hur tänkte de egentligen? Om man ska betala en extra fildelningsavgift tillsammans med bredbandetvad får man för pengarna? Vem står som ansvarig utgivare om jag laddar ner filer? Vem garanterar att filerna håller god ljudkvalite och är fria från malware? Vart vänder jag mig om jag blir missnöjd? Kan jag reklamera tjänsten om den musik jag efterfrågar inte ingår i utbudet?

Förutsatt att det finns någon ansvarig utgivare/motsvarande så finns det två varianter. Antingen i stil med planka.se att bredbandsleverantören inte har någon koppling till musikindustrin men står för eventuella kostnader om man blir en av de utvalda. Troligare är att bredbandsleverantörerna som satsar på sådana här tjänster sammarbetar med dinosaurierna inom musikindustrin och vad du får motsvarar medlemskap till itunes store på samma räkning som bredbandet, om än med fler låtar knutna till butiken. Tanken är god men det är många relevanta frågor kring hur man har tänkt realisera det hela som lämnas obesvarade.

Näe, ärligt talat så håller jag mig till webbradio varierat med ett musikbiblioteket bestående av filer jag rippat från mina skivor och gratis nedladdade filer. En icke oansenlig del av mitt lyssnande sker genom just väl valda radiokanaler från last.fm och det är utan tvekan främst den vägen jag upptäcker nya artister. Jag kan välja vad jag vill lyssna på med större precision och utbud än vanliga radiokanaler, om än inte exakt vilken låt. Filerna sparas inte permanent som filer på min dator men finns alltid tillgängliga gratis genom att starta utvald radiokanal på nytt.

Ur musikindustrins ögon måste jag vara en ytterst tråkig individ. Det blir inte av att jag går på spelningar ens nästan så ofta som jag skulle önska. Utslaget på ett år snittar antalet inköpta skivor närmare en per månad än två st, och då är det mestadels något äldre (läs billigare) skivor. Att köpa musik i digital form har jag inte provat på än. Jag har ändå svårt att välja vad jag ska lyssna på och radiokanaler via last.fm inte bara duger – det går mycket snabbare och enklare än att plocka ut ett urval av mina filer och trycka på random. För att inte tala om billigare. Och det är fullt lagligt. Jag kommer nog helt enkelt aldrig att skaffa mig någon större musiksamling, det verkar så förbannat omständigt.

Gränserna mellan musik enligt annans urval utan kostnad (radio, hissmusik, på stan, etc) och full kontroll (rippa, ladda ner i digital form, etc) som föregås av ett köp håller på att suddas ut. Många mindre kända artister släpper sina ljudfiler fria och tjänar i längden på att det drar folk till deras spelningar.

Hela grejen med fildelningsavgift känns som de gamla katolska botbreven. Känner du dig omoralisk? Köp syndernas förlåtelse! Och så uppstod protestantismen..

