För en tid sedan förkastade SJ sitt gamla biljettsystem och lanserade nytt. Bokningssystemet är annorlunda. Biljettpriserna har reviderats med nya biljettyper och massvis med nya tilläggskostnader. Nyheten om det nya systemet nådde mig genom den mängd klagoröster som höjts. Osäker om det var befogat eller bara röster kritiska mot förändring var det med spänning jag började söka och boka resor för första gången sedan nylanseringen.

Jag upplever inte förändringarna som enbart av ondo. Vilket jag befarade efter att bara ha hört om förändringen enligt ovan. Man anar sig till många goda idéer och ett vettigt tänk som ligger bakom systemet. När jag provar lite olika bokningar för att se hur systemet fungerar och prisläget förhåller sig så behöver jag inte (som tidigare) välja bort vuxen och välja ungdom istället vid varje bokning.

Till nackdelarna hör att omboknings- och/eller återbetalningsskydd vid avbokning kostar extra. Om man är ute långt i förväg och bokar så kostar det inte bara lite extra. Det är en absurt hög kostnad. Som exempel så kostade tillägget som gör att man får tillbaka ~93% av pengarna vid avbokning dubbelt så mycket som grundbiljetten. Om man vill ha avbeställningsskydd så utgör det skyddet alltså i runda slängar två tredjedelar av kostnaden.

Då jag tidigare varit missnöjd med de i min mening överdrivet höga avgifterna för att nyttja wlan ombord på tåg blev jag glatt överraskad när jag hittade att man kunde boka det i förväg i samband med biljetterna. Dock, till min besvikelse utan att priset rabatteras. Fortfarande oklart om 109,- för ”hela resan” innebär hela resan eller fram till nästa byte.

En annan sak som ligger i mitt intresse. Det är även ett utmärkt mått på hur hur ”i framkant” de är. Nämnligen, hur smidigt är det att boka biljetter via mobiltelefonens webläsare? Kontrolleras vilken läsare man har? Blir mobilsurfare dirigerade till en sida anpassad för någon av de webläsare som är vanliga i mobiler? Om läsaren inte stöds, får man då besked om det och en uppmaning att använda en annan läsare? Fungerar sj.se tillfredställande? Svaret är nej.

Med Opera 8.65 for Symbian OS så visas inte rullisterna för att välja avreseort och destination. Förstsidan är 100 kB stor men obrukbar för en person som vill kunna boka biljetter från mobilen. Provar man med Opera Mini visas inte rullisterna så inte heller med den läsaren kommer man någon vart. Tack vare att man surfar genom Operas servrar som anpassar sidorna så blir sidstorleken inte mer än 19 kB. Med Access Netfront 3.4 visas en helt vit sida. Storlek 100 kB. Alltså lika stor som i Firefox. Inte så bra om man delar nedstående uppfattning hämtad från Wikipedias artikel om browser sniffing.

If a user is employing a user agent not tested for, there is no guarantee that a usable page will be served; thus, the user may be forced either to change browsers or to avoid the page. For this reason the World Wide Web Consortium, which sets the standards to be used in presentation of web pages, recommends that web sites be designed in accordance with its standards, and be arranged to ”fail gracefully” when presented to a browser which cannot deal with a particular standard. [Min fetstil]

Misslyckas det att ladda sj.se i mobilen? Ja. Misslyckas det graciöst? Nej, det är inte elegant på ett enda sätt.

För övrigt fick jag följande felmeddelande när jag använde Firefox.

www.sj.se - error message

Vi sammanfattar. Inget är fel. Vidta ingen åtgärd och försök därefter igen.

Lite senare gick det bra att boka biljetter i samma fönster. Så det kanske stämde – att det inte var något som var fel. Phew! Vilken tur. För fel vill man ju inte råka ut för.

Uppdatering. Efter att ha snackat lite till och från om det nya systemet var det kul att se att Oskar sammanfattat sina upplevelser av det nya systemet i textform.

Uppdatering. Min nya första resa lämnade en del att önska.

